onsdag 24 september 2008

Spansk garn butik

Kom igår hem från några dagar i södra spanien nämligen i Nerja utanför Malaga. Självklart var jag ju tvungen att se om det fanns någon rolig garnbutik. Det såg lovande ut öppetiderna visades genom en broderar tavla med klockor på... de har ju sisesta så det fanns fyra klockor. Jag får nog erkänna att det var den minsta garnaffären jag någonsin varit inne i. Tänk er att komma in i butiken och ha 1kvm att stå på, runt om dig sitter det kvinnor och handarbetar, bakom dem är det hyllor fyllda med garn. Det fanns ju även en disk men bakom den var det nog lagret för där stod det en massa lådor. Så när jag ville känna på garnet fick jag ursäktande sträcka mig över en stickande dam. Hittade ett garn jag ville ha men det innebar att ägarinnan var tvungen att klättra upp på lådorna bakom disken... hm...ja det var en upplevelse och de måste undrat vad jag var för konstig turist. Jag ville tagit ett fotografi där inne men det kändes inte riktigt lägligt eftersom de knappt förstod min engelska.



Kvinnorna hade en något annorlunda stickteknik som jag inte sett förut men det innebär att man tar den högra stickan och sätter under armhålan för att sedan arbeta med båda händerna och den vänstra stickan. Ja, det finns säkert många olika sätt....

Förövrig så bestod resan av sol, värme och härliga bad. Fick även virkat en del på flyget ner och hem. Hade en yngre i min ålder brevid mig på hemresan som verkligen ville lära sig sticka så vad gör man. När vi lyfte hade vi en liten stick kurs med garn och två virknålar fick fungera som stickor. Ska bli kul och se om hon börjar.

3 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Hej
Antar att du haft de skönt på din tur till Spaninen, stenarna ser så mysiga ut med lite sand kvar.
Nystat på översta bilden ser ut som de jag fick av min dotter till morsdag i år, en massa olika typer av garn på ett nystan.
Hoppas vi får se vad de blir av de.
Må så gott i kylan .
Eva.

Anna sa...

Hej Eva, ja jag hoppas att det ska vara det. Ska bli kul att sticka i det...

Susilull sa...

Låter som en härlig semester!
Så kul att hitta såna där små udda butiker, jag kan se tanterna framför mej!!

Ha det bra!